أهم 6 مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالإسكندرية

مميزات وعيوب مدارس الراهبات

تتميز الإسكندرية بتعدد أنواع المدارس والأنظمة التعليمية فيها، وكل مدرسة منهم بيكون لها مجموعة من المميزات والعيوب اللي لازم نعرفها أو على الأقل يكون عندنا فكرة عنها قبل ما نقدم فيها لأولادنا؛ عشان نضمن لهم تعليم بجودة عالية ويكون كمان مناسب لقدراتهم.

ومن المدارس الشهيرة في الإسكندرية هي مدارس الراهبات اللي بتتميز باهتمامها بتربية الطلاب تربية حسنة وبتعلمهم سلوكيات وقيم سامية على مدار دراستهم، إلى جانب اهتمامها بتقديم تعليم يليق بعقولهم وقدراتهم، فبتخرج جيل متميز دراسيًا وأخلاقيًا، ورغم المميزات دي إلا إن لها بعض العيوب اللي بتخلي أولياء الأمور يفضلوا باقي المدارس عنها زي صعوبة التقديم للطالب فيها.

في المقال دا هنتعرف أكثر على أهم مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالإسكندرية، ونعرف كل ما يخص نظام الدراسة فيها وشروط التقديم.

ما هي مدارس الراهبات وأنواعها

مدارس الراهبات في مصر هي مدارس بيقوم على إدارتها راهب أو راهبة، والمدارس دي بتكون تابعة للأمانة العامة للمدارس الكاثوليكية بمصر، وبتهتم بتقديم خدمات تعليمية لمراحل التعليم ما قبل الجامعي.

المدارس دي موجودة في مصر منذ سنة 1847م وأول مدرسة اتعملت كانت مدرسة القديس يوسف بالقاهرة، وبعد نجاح تطبيق النظام اللي بتتبعه المدارس دي بدأ التوسع فيها إنشائها، ومن وقتها وهي حريصة إنها تقدم خدمات تعليمية متميزة بأسعار معقولة ومناسبة لفئة متوسطي الدخل من أولياء الأمور، وأسمى اهدافها هي تربية إنسان سوي يكون قدوة للي حواليه ويقدر يخدم المجتمع وينهض به، عشان دا بيزيد الإقبال عليها كل سنة.

مدارس الراهبات بتنقسم إلى العديد من الأنواع أشهرها:

مدارس فرنسية

مدارس الراهبات الفرنسية هي أكثر مدارس الراهبات انتشارًا، وبيقبل عليها عدد كبير من الطلبة كل سنة؛ لإنها بتهتم جدًا إن الطلبة يتقنوا اللغة الفرنسية، إلى جانب إنهم بيتعلموا فيها مبادئ وقيم سامية بتساعدهم يكونوا أشخاص أسوياء.

من أشهر المدارس دي:

مدارس إنجليزية

المدارس الإنجليزية للراهبات موجود منها حاليا في مصر 3 مدارس بس أشهرهم مدرسة سان فنسان دي بول الموجودة بشارع أبي الدرداء بالإسكندرية.

مدارس ألمانية

توجد في مصر مدرسة راهبات ألمانية واحدة حتى الآن وهي مدرسة سان شارل بورمي الشهيرة الموجودة بالعطارين، ودي مدرسة للبنات بس ومصاريفها بتكون مرتفعة مقارنة بباقي مدارس الراهبات الأخرى.

مميزات وعيوب مدارس الراهبات بتتضح في أكثر من نقطة أولهم نظام الدراسة فيها، عشان كدا هنتعرف نظام الدراسة بالتفصيل في السطور الجاية.

نظام الدراسة في مدارس الراهبات

مدارس الراهبات في مصر بتحرص إنها تعلم الطلبة النظام والالتزام سواء خارج المدرسة أو داخلها، وبالتالي نظام الدراسة فيها قائم على الحزم واتباع التعليمات؛ عشان تخرج شخص ملتزم مش بيكسر القوانين أو يسبب تخريب لمنشئات أو ما شابه ذلك، وبالتالي مش بنسمع أبدًا إن طالب من مدارس الراهبات تسبب في حدوث عمل إرهابي أو أذى لغيره.

الطلبة في مدارس الراهبات إما بيكونوا بنات بس -مدارس منفصلة- أو ولاد وبنات -مدارس مختلطة-، والطلبة بيكونوا موجودين مع بعض في كل الحصص ما عدا الحصص الدينية بيبدؤا يفصلوا فيهم الطلبة المسلمين عن الطلبة المسيحيين.

الدراسة في مدارس الراهبات بتكون بنظام الفصل الدراسي زي باقي المدارس المعروفة، أما عن مناهجها فهنعرفها دلوقت.

مناهج مدارس الراهبات

مدارس الراهبات في مصر مش بيكون لها مناهج مخصصة، وكل مدرسة بيكون لها منهج مختلف حسب المدرسة الخاصة المناظرة لها، بمعنى إن لو المدرسة بتعتبر إن اللغة الفرنسية هي اللغة الأولى فهنلاقي إن المناهج اللي بيتم تدريسها في المدرسة دي هي نفس المناهج الموجودة في المدارس الخاصة الفرنسية، والكلام دا بينطبق على باقي أنواع مدارس الراهبات.

طريقة تدريس مناهج مدارس الراهبات بتكون مميزة جدًا؛ لإن القائمين على المدارس دي بيحرصوا على تعيين مدرسين أكفاء عندهم القدرة على تبسيط المادة العلمية وشرحها بطريقة تناسب المرحلة العمرية للطالب، وبجانب دا فهم كمان بيساعدوا في تنمية مهارات الطالب وتربيته بشكل إيجابي.

بعد ما عرفنا تفاصيل المدارس ونظامها ومناهجها جاء الدور على مميزات وعيوب مدارس الراهبات اللي هنتعرف عليها حالا بالتفصيل.

مميزات مدارس الراهبات

مميزات مدارس الراهبات

مميزات وعيوب مدارس الراهبات بتساعد ولي الأمر يقرر هل المدرسة مناسبة لابنه ولا لأ، وبناءً على القرار دا بيبدأ خطوة، وبالتالي فهو لازم يتعرف على مميزات وعيوب مدارس الراهبات بوضوح قبل ما ياخد أي قرار.

من أهم مميزات مدارس الراهبات بنلاقي:

الاهتمام بالتربية

مدارس الراهبات زي ما بتهتم إنها تخدم خدمات تعليمية مميزة للطلبة فهي كمان بتحرص إنها تربي جيل واعي ومنضبط وقادر على تحمل المسئولية، وبالتالي فهي بتهتم بشكل كبير بتربية الطلبة وبتعلمهم العديد من القيم والمبادئ السامية، ودي ميزة بتفتقدها العديد من المدارس الموجودة في مصر.

الالتزام والانضباط

الطلبة في مدارس الراهبات بيحترموا النظام وفاهمين صح يعني إيه انضباط؛ لإن المدرسة بتحرص إنها تزرع فيهم المبادئ دي وبتبدأ تجني ثمار دا مع الوقت، ودا من أهم الأسباب اللي بتخلي أولياء الأمور يقبلوا على المدارس دي كل سنة ويفضلوها عن غيرها من المدارس الخاصة أو الانترناشونال أو غيرهما.

الاهتمام بتعليم اللغات

مدارس الراهبات بتهتم بتعليم اللغات للطلبة وبتحرص إنهم يتقنوها، فبتخرج طلبة متميزين في اللغات، واهتمام المدارس دي باللغات بيتضح بداية من وقت التقديم، فبنلاقي إنه بيكون في اختبار للطفل في اللغة عشان تتأكد من مستوى الطفل قبل قبوله.

مصاريف مدرسية مناسبة لفئة متوسطي الدخل

بجانب المميزات العديدة اللي بتقدمها مدارس الراهبات بنلاحظ إن مصاريفها بتكون أقل من مصاريف المدارس الخاصة والانترناشونال، فبنلاقي إن متوسط أسعار مدارس الراهبات بالإسكندرية بتتراوح بين 12.000 – 18.000 جنيه مصري

من المدارس اللي بتكون مصاريفها عالية هي مدرسة شان شارل الألمانية؛ لإن المصاريف بتصل إلى 40.000 جنيه مصري، لكن القيمة دي بتكون مناسبة جدا للمميزات وجودة الخدمة التعليمية اللي بيحصل عليها طلبة المدرسة، عشان كدا بيتهافت عليها أولياء الأمور وبيفضلوها عن المدارس الخاصة.

مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالإسكندرية بتحتاج إلى دراسة من قِبل أولياء الأمور زي ما ذكرنا، وكمان لازم يعرضوها على أولادهم قبل التقديم عشان يعرفوا هل هيقدروا يلتزموا بقواعد المدارس دي ويعيشوا فيها رحلتهم التعليمية ولا في مدارس تانية هتكون مناسبة أكثر؛ ودا لإن بعض المدارس ممكن تكون مميزة جدا لكن مش مناسبة لطبيعة الطالب أو قدراته.

عيوب مدارس الراهبات

بالطبع كل مدرسة بيكون لها مجموعة من المميزات والعيوب اللي بنعمل موازنة بينهم قبل التقديم، وبنلاقي إن من أشهر الحاجات اللي بتخلي ولي الأمر يتراجع عن قرار التقديم لأولاده في مدارس الراهبات:

صعوبة القبول في المدارس

مدارس الراهبات بالإسكندرية بتقبل عدد معين من الطلبة كل سنة، وبيكون الأولوية للأكبر سنًا، لكنها لو اكتفت بعدد الطلبات المسجلة عندها مش هتقدر تقدم لطفلك حتى لو استوفى كل الشروط المطلوبة.

بمعنى إن المدرسة بتقبل من سن 5 سنوات و6 شهور، وبتفضل الأطفال اللي بيكون سنهم قريب من 6 سنوات، فلو طفلك كان عمره 5 سنوات و 6 شهور ممكن ما يتقبلش في حالة إن في طلبة كتير أكبر منه في السنة دي، وبالتالي بيكون دايما في صعوبة في القبول في المدارس دي.

الخوف من التأثير على عقيدة المسلم

من المعروف إن اللي بيدير مدارس الراهبات وبيشرف عليها إما بيكون راهب أو راهبة، والطفل بيتخذهم قدوة ويتأثر بيهم بشكل كبير، وبالطبع عقيدة الطفل المسلم هتتأثر بالسلب، عشان كدا بعض أولياء الأمور بيتجنبوا إنهم يقدموا لأولادهم في المدارس دي وبيفضلوا إنهم يختاروا مدارس أخرى.

وبعد ما اتعرفنا على مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالتفصيل هنتعرف دلوقت على شروط التقديم للمدارس دي.

شروط التقديم لمدارس الراهبات بالإسكندرية

شروط التقديم لمدارس الراهبات بالإسكندرية

مدارس الراهبات بالإسكندرية بتفتح أبوابها لاستقبال طلبة جدد في شهر يونيه من كل عام، وأهم شرط بتختار الطالب على أساسه هو إنه يكون أكمل 5 سنوات و 6 شهور، وطبعا الأولوية للأكبر سنًا زي ما ذكرنا.

أما عن الأوراق المطلوبة فهي:

  • شهادة ميلاد للطفل + صور لها
  • صور شخصية للطفل
  • إيصال كهرباء لتحديد محل الإقامة

ملحوظة: ممكن يكون في تعديل في الأوراق المطلوبة زي إن المدرسة تطلب مستندات أكثر مثلًُا، وبالتالي يفضل التواصل مع إدارة المدرسة قبل التقديم لتجهيز كل الأوراق المطلوبة.

المدرسة بتتفق مع ولي الأمر على ميعاد لعمل انترفيو بسيط مع الطفل للتعرف على قدراته المختلفة ومستواه في اللغات، وأحيانا بعض المدارس بتتطلب إن ولي الأمر يكون معاه مؤهل عالي؛ عشان تضمن إن هيكون في متابعة مع الطفل في المنزل.

قواعد وقوانين مدارس الراهبات

بعد ما عرفنا مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالإسكندرية وشروط التقديم فيها لازم يكون عندنا دراية كافية بقواعد وقوانين المدارس دي قبل التقديم فيها.

مدارس الراهبات بتختلف عن غيرها من المدارس في كونها بتفرض الانضباط والالتزام أثناء تواجد الطالب بيها، ومش بتسمح لأي شخص إنه يمارس سلوكيات خاطئة داخل المدرسة، ودي من أهم الخطوات اللي بتسلكها المدارس دي عشان تربي طالب سوي قادر على احترام الإرشادات والتعليمات واتباعها.

بعض الطلبة بيخافوا من قوانين المدرسة دي في البداية وممكن يشعروا بإن حريتهم مكبوتة؛ لإن أي سلوك خاطئ هيعملوه هيسبب لهم مشكلة، لكن مع الوقت بيبدأ الطالب يفهم النظام كويس ويتبع الإرشادات اللي بتقولها المدرسة بدون ما يشعر بأي ضغط حواليه أو ضيق، ودا بيأثر بالإيجاب على شخصيته وبتعاملاته سواء داخل أو خارج المدرسة.

ومن هنا بيتضح إن قواعد وقوانين مدارس الراهبات بالإسكندرية بتمثل دور مهم جدًا في تطبيق أهداف المدرسة، وتأثيرها بيكون واضح جدا على الطلبة فيما بعد.

هل يمكن للطلبة المسلمين الالتحاق بمدارس الراهبات؟

مدارس الراهبات بالإسكندرية بتتيح للطلبة المسلمين فرصة الالتحاق بها؛ لإن هدفها هو تربية طفل سوي خلوق قادر على الارتقاء بالمجتمع بدون تفرقة بين مسلم أو مسيحي.

لكن نظرًا لإن القائمين على الإدارة إما بيكونوا رهبان أو راهبات فبيكون في قلل من التأثير على عقيدة الطفل زي ما وضحنا، ومن ثم بيفضل ولي الأمر اختيار مدرسة أخرى تقدم نفس الخدمات اللي بتقدمها المدرسة ولكن غير تابعة لها.

وأخيرًا، التعرف على مميزات وعيوب مدارس الراهبات بالتفصيل بيوضح الصورة بالنسبة لنا كأولياء أمور وبيخلينا قادرين كويس نحدد هل المدرسة مناسبة لأولادنا ولا لأ؛ عشان نضمن لهم تعليم راقي يساعدهم على التفوق والازدهار ويمكنهم من التأثير بالإيجاب في المجتمع حولهم والارتقاء به.

دليل المدارس الاسكندرية

ابحث عن المدرسة واحصل علي أدق النتائج وكافة المعلومات.

إقرأ أكثر..

  • ايناس
    مارس 25, 2022 في 6:47 م

    المدارس مافيهاش اى تأثير على العقيده انا كنت فى مدرسه راهبات بالاسكندريه واكتر من نص الطلبه محجبات وبيتم تدريس ماده الدين الاسلامى عادى جدا بالعكس هى بتعلم اسس الدين احسن من اى مكان وبتعلمنا مانفرقش بين الناس ونحترم الكبير والصغير واننا كلنا سواسيه ف ياريت بلاش موضوع الدين يدخل فى الموضوع

اضف تعليق